"Dan katakanlah, 'Bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu, begitu juga RasulNya dan orang-orang mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakanNya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.'"
[at-Taubah, 9:105]

Sunday, July 03, 2011

Berdakwah Perlukan Kreativiti.

Assalamualaikum
Alhamdulillah,penciptaku yakni Allah Yang Maha Besar lagi Maha Pengampun masih memberikan aku peluang untuk bernafas dan hidup di atas muka bumiNya. All praise to Allah, non-stop. Hari ini kawasan rukun tetangga di rumah aku ada mengadakan ceramah tentang isra mikraj, Alhamdulillah ramai penduduk yang menghadirkan diri meluangkan masa bersama.

Oh Maklong Nurul den, Wan den, Family Toksu den dan Tokchek den pun turut serta bersama.
Event dia bermula dengan solat magrib berjemaah. Selepas selesai solat berjemaah ceramah pun started lah.
Ustaz Zul sangat lah kelakar XD Cara penyampaian beliau sangatlah TIDAK bohsan. Ada sahaja lawak-lawak yang beliau masukkan. Perghhh sampai penyanyi lagu lirik rock-rock kapak dulu pun ingat,boleh pulak dia ingat ooo plus boleh menyanyi sekali. Macam clone awie lah pulak.


Memang sampai nak pecah perut aku gelak,tapi boleh controlled lagi lah yelah dalam majlis ilmu kot. Pengisian dalam ceramah beliau sangatlah menyentap perasaan isi dalaman gua nih. Bagaimana kasihnya Rasullullah saw kepada umatnya, =,= Salah satunya,umum mengetahui bahawa Baginda berulang-alik bertemu Allah untuk meminta kurang solat dari 50 ke 5 waktu sahaja,ini pun 5 waktu belum tentu kita dapat laksanakan =,=

Selesai ceramah solat isya berjemaah dan makan-makan :) HIHI makan-makan gua suka jugek.
Bukan senang untuk seorang pendakwah menyampaikan dakwah kepada semua. Terima kasih ustaz Zul diatas kesudian memberikan ceramah tadi :)

p/s : manusia perlukan perubahan yang baik menjadi yang lebih baik.

Till Then. Thank You for Reading and Liking =)

3 comments:

Heziqa Yoo said...

agree with it..kalau ceramah yg meleret2 cara penyampaian..sure rase nak tido..kalau ade funny scene sikit mesti teenages tak kisah nak lepak suara or masjid lama2...good info then :)

rabiatulpaid said...

Yalah,that's why pendakwah need more strategic in their dakwah ;)

Ismi Azraf said...

Dakwah perlukan strategi kerana "gagal merancangan adalah perancangan untuk gagal". Uslub bergantung pada topik , keadaan dan siapa yang melihat dan mendengar.